- Rapid alert system
- Úradná kontrola potravín, správy z kontroly
- Informácie pre spotrebiteľov
- Prídavné látky v potravinách, mikrobiálna a chem. kontaminácia
- Informácie pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov
- Informácie pre prevádzkovateľov pri dovoze/vývoze potravín neživočíšneho pôvodu z/do tretích krajín
- Predaj malého množstva potravín
- Zoznamy schválených potravinárskych prevádzkarní
- Posúdenie zhody / Certifikácia výrobku
- Internetový predaj
- Kontakty
- Podávanie podnetov, stažností, petícií a žiadostí o poskytnutie informáci
- Vzdelávanie, kurzy
- Stanoviská, oznámenia
- Ponuka voľných pracovných miest
- Laboratórna diagnostika
- Zmluvy/Faktúry/Objednávky
- Slovenský veterinársky časopis
- Datasety ŠVPS SR
- Dokumenty na stiahnutie
- Ochrana osobných údajov
- Správne poplatky
Podpora
ŠVPS SR - Odbor informatiky
© 2003-2019
Informácie pre prevádzkovateľov pri dovoze/vývoze potravín neživočíšneho pôvodu z/do tretích krajín
- Controlled destination
- Manuál pre administráciu užívatelov v systéme TRACES NT
- Manuál pre prihlásenie do systému TRACES NT pre úcely hlásenia zásielok potravín dovážaných z tretích krajín
- Upozornenie pre dovozcov potravín z tretích krajín
- Colné úrady/Custom Offices
- Hranicné kontrolné stanice/BCP slovakia
- Manual TRACES NT
- NK 2019 1793
- Vzor CHED-D
- Certifikát
- Čestné prehlásenie
- Žiadosť o vydanie certifikátu
Informácie pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov dovážajúcich potraviny z tretích krajín
Povinnosti prevádzkovateľa potravinového podniku pri importe potravín neživočíšneho pôvodu z tretích krajín
Pokiaľ ide pôsobnosť Štátnej veterinárnej a potravinovej správy, tak v prvom rade musí byť predajca, distribútor,... zaregistrovaný na príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe (RVPS), keďže v zmysle §6 Zákona NR SR o potravinách č. 152/95 Z.z. v znení neskorších predpisov: Každý prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa internetového predaja oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín [§ 21 ods. 1 písm. b) a d)] každú prevádzkareň podliehajúcu jeho kontrole, ktorá vykonáva činnosť na akomkoľvek stupni výroby, spracúvania a distribúcie potravín na účely registrácie. Prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa internetového predaja oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín akúkoľvek významnú zmenu činnosti prevádzkarne alebo jej uzatvorenie.
Je potrebné si uvedomiť, že predávajúci (dovozca, distribútor...) preberá zodpovednosť za bezpečnosť a kvalitu tovaru, ktorý umiestni na trh. Je preto potrebné mať k dispozícii potvrdenia o zdravotnej bezpečnosti a kvalite dovážaného výrobku (rozbory z laboratórií a pod.). Na tento účel je vhodné overiť si zdravotnú bezpečnosť výrobku aj v niektorom z akreditovaných laboratórií priamo v SR. Rovnako v prípade potreby Vám v laboratóriu posúdia správnosť označenia v slovenskom jazyku.
Pokiaľ ide o dovozy z tretích krajín, ich kontrolu vykonávajú pracovníci RVPS v súlade s požiadavkami NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2017/625 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín, o zmene nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 999/2001, (ES) č. 396/2005, (ES) č. 1069/2009, (ES) č. 1107/2009, (EÚ) č. 1151/2012, (EÚ) č. 652/2014, (EÚ) 2016/429 a (EÚ) 2016/2031, nariadení Rady (ES) č. 1/2005 a (ES) č. 1099/2009 a smerníc Rady 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES a 2008/120/ES a o zrušení nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES) č. 882/2004, smerníc Rady 89/608/EHS, 89/662/EHS, 90/425/EHS, 91/496/EHS, 96/23/ES, 96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutia Rady 92/438/EHS (nariadenie o úradných kontrolách)
Upozorňujeme na potrebu označenia dovážaných potravín všetkými povinnými údajmi v slovenskom jazyku. Na tieto účely sa uplatňuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1169/2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom (link tu: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R1169-20140219&qid=1501004633506&from=SK).
Povinnosti dovozcu:
- Registrácia na príslušnej Regionálnej veterinárnej a potravinovej správe (v mieste sídla spoločnosti,firmy...)
- V Náležitom časovom predstihu oznámiť predpokladaný dátum a čas fyzického príchodu zásielky do miesta určenia prostredníctvom systému ŠVPS SR Zásielky alebo prostredníctvom systému TRACES NT. Komodity, ktoré je potrebné nahlasovať prostredníctvom TRACES NT sú menované vo VYKONÁVACOM NARIADENÍ KOMISIE (EÚ) 2019/1793 o dočasnom zvýšení počtu úradných kontrol a núdzových opatreniach týkajúcich sa vstupu určitých druhov tovaru z tretích krajín, ktoré vykonávajú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 a (ES) č. 178/2002, do Únie, a o zrušení nariadení Komisie (ES) č. 669/2009, (EÚ) č. 884/2014, (EÚ) 2015/175, (EÚ) 2017/186 a (EÚ) 2018/1660
- Uviesť meno alebo obchodné meno a adresu výrobcu alebo odosielateľa zásielky
- Uviesť meno alebo obchodné meno a adresu dovozcu alebo distribútora
- Uviesť kontakt na dovozcu
- Uviesť krajinu pôvodu
- Uviesť druh potraviny
- Uviesť množstvo potraviny
- Uviesť identifikáciu dávky a v prípade rýchlokaziacich potravín aj podmienky skladovania
- Údaje o privážajúcom dopravnom prostriedku
Doklady:
- Faktúra
- Dodací list
- Osvedčenia (certifikáty)
- Nákladové listy
Dôležité je, aby priestory na Slovensku, boli určené pre manipuláciu s potravinami a boli schválené príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva.
V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť na príslušného pracovníka ŠVPS SR.
- Kontakt: Ing. Marek Svetík
- E-mail: marek.svetik@svps.sk
- Mobil: +421 905 035 277
- Telefón: 02/602 57 411
Zásielky
Prevádzkovateľ, ktorý v mieste určenia prijíma dodávku produktov živočíšneho pôvodu, nespracovaného ovocia alebo nespracovanej zeleniny z iného členského štátu, je povinný podať informáciu príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe do elektronického systému štátnej veterinárnej a potravinovej správy o dodávke týchto potravín najneskôr 24 hodín po ich prijatí.
Informácia o dovoze podľa odseku 1 alebo informácia o dodávke podľa odseku 2 musí obsahovať údaje o
- mieste určenia dovozu potraviny alebo dodávky potraviny,
- krajine pôvodu zásielky,
- druhu dovezenej potraviny alebo dodanej potraviny,
- množstve každého druhu dovezenej potraviny alebo dodanej potraviny,
- druhu obalu alebo baliaceho materiálu, v ktorom sa dovezená potravina alebo dodaná potravina nachádza alebo je zabalená,
- označení identifikujúcom dovezenú potravinu alebo dodanú potravinu.
V zmysle §23 ods. 5) zákona č. 152/1995 Z.z. o potravinách v znení neskorších predpisov: Prevádzkovateľ zodpovedný za dovoz potravín z tretích krajín alebo za dodávku produktov živočíšneho pôvodu, nespracovaného ovocia a nespracovanej zeleniny z iného členského štátu alebo jeho zástupca je povinný uhradiť výdavky, ktoré vznikli príslušným orgánom úradnej kontroly potravín v súvislosti s ich činnosťou. Výpočet výdavkov, ktoré vznikli príslušným orgánom úradnej kontroly potravín v súvislosti s touto činnosťou, upravujú osobitné predpisy.
Informácie pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov, ktorí uvádzajú potraviny neživočíšneho pôvodu na trh tretích krajín
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (ďalej len „ŠVPS SR“) oznamuje prevádzkovateľom potravinárskych podnikov, ktorí umiestňujú potraviny na trh tretej krajiny, že do platnosti vstúpila novela zákona č.152/1995 Z.z. o potravinách (ďalej len „zákon o potravinách“).
V zmysle §23 ods.14 zákona o potravinách vydávajú orgány úradnej kontroly potravín úradný certifikát prevádzkovateľom, ktorí umiestňujú potraviny na trh tretej krajiny.
Úradný certifikát sa vydáva len prevádzkovateľom, ktorí vyrábajú potraviny v prevádzkarňach so sídlom na území Slovenskej republiky sú registrovaní podľa §6 zákona o potravinách, a u ktorých sa vykonáva úradná kontrola potravín.
Na základe vyššie uvedeného ŠVPS SR vystaví certifikát (príloha 1) pre prevádzkovateľov, ktorí umiestňujú potraviny na trh tretích krajín a len prevádzkovateľom, ktorí vyrábajú potraviny v prevádzkarňach so sídlom na území Slovenskej republiky, a u ktorých sa vykonáva úradná kontrola potravín.
Certifikát bude vydávať ŠVPS SR na základe žiadosti (príloha 2) zaslanej prevádzkovateľom. So žiadosťou prevádzkovateľ zašle aj vyplnené a podpísané čestné prehlásenie (príloha 3).
Prevádzkovateľ zašle vyplnenú a podpísanú žiadosť spolu s čestným prehlásením a relevantnými prílohami ( faktúru, dodací list, laboratórne analýzy vyvážaných potravín ak sú k dispozícii) k vydaniu certifikátu v dostatočnom predstihu pred vývozom.
Žiadame o zaslanie žiadosti a vzoru certifikátu aj vo word formáte, kvôli prepisovaniu údajov.
Lehota na vystavenie certifikátu v zmysle správneho poriadku je 30 dní od prijatia žiadosti o vystavenie certifikátu!
Scany Predmetných dokumentov zasielajte na adresy:
- RNDr. Martin Babič, PhD.
- E-mail: martin.babic@svps.sk
- Kontakt: +421 2 602 57 411, +421 915 711 599
- Ing. Marek Svetík
- E-mail: marek.svetik@svps.sk
- Kontakt: +421 2 602 57 411, +421 905 035 277
Zákonom NR SR č. 427/2022 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov ( ďalej len „ zákon“) boli s účinnosťou od 1. januára 2023 do zákona o správnych poplatkoch zmenené ( položka 56) a doplnené nové položky správnych poplatkov 57 až 60 správne v Sadzobníku správnych poplatkov v časti IV. VETERINÁRNA SPRÁVA. Orgány veterinárnej správy a úradnej kontroly potravín vyberajú správne poplatky podľa jednotlivých položiek sadzobníka správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona o správnych poplatkoch.
Položka č.58b písmeno f) Vydanie certifikátu na vývoz potravín neživočíšneho pôvodu do tretích krajín .. 50 eur
- Platenie poplatkov
a)Prostredníctvom Potvrdení o úhrade správneho poplatku (eKolok), ktoré si poplatník môže zakúpiť na požadovanú hodnotu na vybraných pobočkách Slovenskej pošty. Poplatník po úhrade v hotovosti, alebo platobnou kartou obdrží od priehradkového zamestnanca Slovenskej pošty Potvrdenie o úhrade správneho poplatku (eKolok) na požadovanú hodnotu, ktoré prikladá k žiadosti. Takéto Potvrdenie je možné priložiť aj k žiadosti, ktoré je zasielané poštou na orgán verejnej moci.
Na základe vyššie uvedeného Žiadateľ o vývozný certifikát k žiadosti predloží originál Potvrdenia o úhrade správneho poplatku (eKolku), ktorý doručí na adresu ŠVPS SR poštou alebo osobne. V prípade zaslania Potvrdenia o úhrade správneho poplatku (eKolku) poštou, s potvrdením o úhrade pošlite aj vyplnenú a podpísanú žiadosť a na obálku uveďte meno zodpovedného zamestnanca, komu bola adresovaná žiadosť o vystavenie vývozného certifikátu a to buď: RNDr. Martin Babič, PhD. alebo Ing. Marek Svetík. Následne po obdŕžaní eKolku zodpovedným zamestnancom bude zo strany ŠVPS SR vystavený vývozný certifikát.
b) cez webovú aplikáciu eKolok – Virtuálny kiosk
Prostredníctvom Webovej aplikácie eKolok, nazývanej aj Virtuálny kiosk, ktorá je k dispozícii na webovej stránke https://m.ekolky.gov.sk.
Poplatník si po registrácii môže zakúpiť Potvrdenie o úhrade správneho (eKolok– ID služba 7505 ) na vybrané služby platobnou kartou. Úhradu správneho poplatku preukazuje poplatník vytlačeným eKolkom, ktorý prikladá k podaniu. eKolok je možné použiť na orgáne verejnej moci do 30 dní odo dňa zakúpenia.
Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku z webovej/mobilnej aplikácie eKolok je vydané na konkrétnu službu alebo úkon. Po vykonaní úhrady webová/mobilná aplikácia eKolok vygeneruje a zobrazí Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku a zasiela Doklad o platbe kartou na emailovú adresu poplatníka. Platbu vybraného poplatku môže poplatník stornovať v deň úhrady. V prípade storna platby bude platba vrátená na bankový účet poplatníka. Storno úhrady Platobného predpisu nie je možné vykonať. Potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku sa predkladá pri podaní podania príslušnému orgánu verejnej moci, voči ktorému vzniká poplatníkovi poplatková povinnosť. Pri podaní podania poplatník môže umožniť zamestnancovi orgánu verejnej moci aj zosnímanie QR kódu z mobilného zariadenia. Ak poplatník vykonal úhradu Platobného predpisu, tak sa potvrdenie o úhrade správneho/súdneho poplatku predkladá zamestnancovi orgánu verejnej moci podľa požiadavky orgánu verejnej moci.
c) prostredníctvom Platobného predpisu
Platobný predpis / platobná inštrukcia, vystaví zamestnanec orgánu verejnej moci v prípade, ak poplatník nevie realizovať kúpu konkrétneho Potvrdenia o úhrade prostredníctvom horeuvedených spôsobov (poplatník nepozná výšku správneho alebo nezaplatil správny poplatok k podaniu).
Platobný predpis / platobná inštrukcia je dokument vo formáte A4, ktorý obsahuje informácie o poskytovanej službe/poplatku, jeho sume, ako aj QR/2D kód pre následnú úhradu, informácie pre úhradu prevodným príkazom a poštový poukaz.
Platobný predpis si môže poplatník vytlačiť z pripraveného .pdf súboru aj zo svojej elektronickej schránky v prípade, ak si požiadal o elektronickú službu prostredníctvom portálu Slovensko.sk a môže ho uhradiť jedným z nižšie uvedených spôsobov, t. j. cez kiosk, cez mobilnú aplikáciu eKolok, cez webovú aplikáciu eKolok, na priehradke Slovenskej pošty, a. s. alebo bankovým prevodom. Tento platobný predpis si poplatník vytlačí po zvolení tlačidla „Zaplatiť“ nachádzajúcom sa v Príkaze na úhradu, ktorý mu bol doručený do elektronickej schránky. Okrem toho si poplatník môže zvoliť po zvolení tlačidla „Zaplatiť“ nachádzajúcom sa v Príkaze na úhradu v elektronickej schránke aj platbu:
platobnou kartou - ktorou priamo z elektronickej schránky uhradí sumu uvedenú na Príkaze na úhradu zadaním údajov z platobnej karty. Ihneď po zaplatení správneho alebo súdneho poplatku z Príkazu na úhradu je doručená informácia o úhrade do elektronickej schránky poplatníka a poskytovateľa služby, čo umožní orgánu verejnej moci poskytnúť službu ihneď po úhrade poplatníka. Uvedenú formu odporúčame využívať vzhľadom na jej jednoduchosť a rýchlosť.,
bankovým prevodom - pri ktorom je úhrada pripísaná spravidla do 2 dní od zaplatenia a až následne môže orgán verejnej moci poskytnúť službu,,
PAY by square - zosnímaním QR kódu (dvojrozmerný čiarový kód), ktorý je sprístupnený v príkaze na úhradu. Zosnímaním QR kódu sa platobné údaje automaticky prenesú do internet bankingu, t. j. platba PAY by square odstraňuje riziko nesprávneho zadania platobných údajov. Pri nasnímaní QR kódu je potrebné mať mobilný telefón prispôsobený na túto činnosť a mať nainštalovanú mobilnú aplikáciu banky, pričom v týchto prípadoch už nemusíte riešiť tlač platobného predpisu.
Na základe inštrukcií na vystavenom platobnom predpise je poplatník povinný poplatok uhradiť bezchybne a včas (do dátumu splatnosti). V prípade chybne, resp. po splatnosti zadanej úhrady nebude platba spárovaná na Platobný predpis. Pod chybnou úhradou sa rozumie:
- nesprávne zadaný variabilný symbol,
- nezadaný variabilný symbol,
- nesprávne uvedené číslo bankového účtu,
- úhrada stornovaného predpisu,
- úhrada exspirovaného predpisu.
Po úhrade Príkazu na úhradu / Platobného predpisu je platba zaznamenaná v centrálnom systéme. Informácia o úhrade správneho/súdneho poplatku je po úhrade poplatku zaslaná do elektronickej schránky poplatníka. Súčasťou informácie o úhrade je aj účtovný doklad, ktorý si môže poplatník uložiť alebo vytlačiť.
Kompletné informácie nájdete na stránke pošty: https://www.posta.sk/sluzby/platobny-system-ekolok