Úvodná stránka
SLOVAKENGLISH

Podávanie sťažností, petícií a iných podaní

aktualizované dňa 11.6.2021
Spôsob podania
Písomne
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky
Kancelária ústredného riaditeľa
Botanická 17
842 13 Bratislava

Osobne
Odbor auditu a kontroly
Botanická 17
842 13 Bratislava

Telefonicky
02/ 60257444 (záznamník)

Faxom

02/60257345

E-mailom
staznosti@svps.sk

Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (ďalej len "ŠVPS SR") je orgánom štátnej správy SR, ktorý prijíma a vybavuje prijaté sťažností, petície a iné podania.

Čo je sťažnosť

Sťažnosťou je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu štátnej správy; poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu štátnej správy.


Prijímanie sťažnosti

 

Sťažnosti podané elektronicky Staznosti@svps.sk, písomne a ústne prijímajú všetky útvary ŠVPS SR.

Každú prijatú sťažnosť útvar ŠVPS SR bezodkladne postúpi odboru auditu a kontroly ŠVPS SR za účelom jej zaevidovania a posúdenia, či podanie označené ako sťažnosť spĺňa náležitosti sťažnosti.

O ústnych sťažnostiach, ktoré nemožno vybaviť ihneď, sa vyhotoví záznam, ktorý sťažovateľ po oboznámení sa s jeho obsahom podpíše a na jeho vyžiadanie sa mu vydá rovnopis záznamu.

Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jasné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje, čoho sa sťažovateľ domáha (predmet sťažnosti) a musí byť sťažovateľom podpísaná.

Sťažnosť, ktorá neobsahuje povinné náležitosti ako meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu sťažovateľa – fyzickej osoby alebo v prípade právnickej osoby jej názov, sídlo a meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať, alebo ak ju sťažovateľ predloží v mene inej osoby bez splnomocnenia, sa podľa § 6 ods.1 zákona č. 9/2010 o sťažnostiach (ďalej len „zákon“) odloží. Rovnako sa sťažnosť odloží, keď táto bola ŠVPS SR zaslaná na vedomie, ktorá je nečitateľná alebo nezrozumiteľná, neobsahuje jednoznačný predmet sťažnosti alebo chýbajú informácie potrebné na jej prešetrenie.

Nápravu nedostatkov týkajúcich sa predmetu sťažnosti zákon upravuje v § 6 ods. 2 zákona, a to výzvou sťažovateľa na doplnenie sťažnosti v zákonnej lehote, tj. 10 pracovných dní. Nesplnenie tejto povinnosti sa považuje za neposkytnutie spolupráce podľa § 16 ods. 1 zákona a v súlade s § 6 ods. 2 zákona má za následok odloženie sťažnosti.

Podanie, ktoré nie je označené ako sťažnosť, resp. je označené ako sťažnosť, ale z obsahovej stránky nespĺňa náležitosti sťažnosti, sa neprešetruje podľa tohto zákona. Tieto podania sa vybavia podľa príslušného právneho predpisu ako iné podania v súlade s vydaným metodickým pokynom ako postupovať pri vybavovaní iných podaní. Sťažnosťou nie je podanie, ktoré spĺňa náležitosti sťažnosti, ale ŠVPS SR bolo zaslané iba na vedomie, pričom inému orgánu verejnej správy bolo adresované na priame vybavenie.

Sťažnosti, petície a iné podania možno podať na ŠVPS SR, Krajskú veterinárnu a potravinovú správu, Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu v mieste ich sídla.


Príslušnosť na vybavenie sťažnosti

Na vybavenie sťažnosti je príslušný ústredný riaditeľ ŠVPS SR. Zodpovedným zamestnancom s delegovanou právomocou na vybavenie sťažnosti na ŠVPS SR je pracovník odboru auditu a kontroly, ktorý je v oblasti vybavovania sťažností, petícií a iných podaní priamo podriadený ústrednému riaditeľovi ŠVPS SR.

Vybavovanie sťažnosti zabezpečuje odbor auditu a kontroly ŠVPS SR po konzultácií s ústredným riaditeľom ŠVPS SR, ktoré môže nariadiť vedúcemu vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR, aby v rámci dodržania lehoty na vybavenie sťažnosti určenej týmto zákonom zabezpečil priame prešetrenie sťažnosti.

Sťažnosť, na vybavenie ktorej alebo prešetrenie ktorej nie je príslušná ŠVPS SR odbor auditu a kontroly bezodkladne postúpi vecne príslušnému orgánu verejnej správy a o tejto skutočnosti písomne upovedomí sťažovateľa s výnimkou iných podaní. ŠVPS SR pri vybavovaní sťažností, petícií a iných podaní úzko spolupracuje s príslušnými riadenými organizáciami t.j. krajskými veterinárnymi a potravinovými správami, regionálnymi veterinárnymi a potravinovými správami, štátnymi veterinárnymi a potravinovými ústavmi a pod., ak sa jedná o vecne a miestne príslušné orgány na ich vybavenie.


Lehoty na vybavenie sťažnosti

ŠVPS SR je povinná sťažnosť vybaviť do 60 pracovných dní.

Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže ústredný riaditeľ ŠVPS SR alebo ním splnomocnený zástupca túto lehotu predĺžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných dní. ŠVPS SR  oznámi predĺženie lehoty sťažovateľovi bezodkladne, písomne, s uvedením dôvodu. Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni jej doručenia orgánu štátnej správy príslušnému na jej vybavenie.


Prešetrenie sťažnosti

Sťažnosti, na vybavenie ktorých je príslušný ústredný riaditeľ ŠVPS SR, prešetruje odbor auditu a kontroly a vecne príslušné odborné útvary ŠVPS SR podľa ich vecnej pôsobnosti určenej organizačným poriadkom. Ústredný riaditeľ ŠVPS SR môže nariadiť vedúcemu vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR po konzultácií s vedúcim odboru auditu a kontroly ŠVPS SR, aby zabezpečil priame prešetrenie sťažnosti (alebo jej časti), ak svojim obsahom patrí do jeho vecnej pôsobnosti.

Z prešetrenia sťažnosti sa vyhotoví zápisnica o prešetrení sťažnosti, ktorá obsahuje označenie orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti, predmet sťažnosti, označenie orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, obdobie prešetrovania sťažnosti, preukázané zistenia, dátum vyhotovenia zápisnice, mená, priezviská a podpisy zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí sťažnosť prešetrili, meno, priezvisko a podpis vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo ním splnomocneného zástupcu a potvrdenie o odovzdaní a prevzatí dokladov. Ak sa zistili nedostatky, v zápisnici sa stanoví povinnosť vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo ním splnomocneného zástupcu v lehote určenej orgánom verejnej správy, ktorý sťažnosť prešetroval, určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky, prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku, predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť, predložiť orgánu prešetrujúcemu sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti a ak nie je totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia; ak je totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia prostredníctvom orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti. Výsledok prešetrenia sťažnosti vo forme zápisnice vyhotovenej podľa § 19 zákona spolu s návrhom na písomné oznámenie o vybavení sťažnosti, v ktorom sa vyhodnotí opodstatnenosť resp. neopodstatnenosť každého bodu sťažnosti, vedúci vecne príslušného útvaru predloží odboru auditu a kontroly ŠVPS SR v ním určenej lehote.


Vybavenie sťažnosti

Odbor auditu a kontroly ŠVPS SR po obdržaní písomného návrhu oznámenia o výsledku prešetrenia sťažnosti, príp. zápisnice o prešetrení od vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR, ktorý sťažnosť prešetroval, zabezpečí písomné oznámenie o vybavení sťažnosti priamo sťažovateľovi. Oznámenie o vybavení sťažnosti podpisuje ústredný riaditeľ ŠVPS SR.

Písomné oznámenie o vybavení sťažnosti sťažovateľovi sa musí vykonať v lehotách na  vybavenie sťažnosti.

Sťažnosť sa považuje za vybavenú odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi.


Opakovaná sťažnosť

Ak sťažovateľ opakuje sťažnosť v tej istej veci, odbor auditu a kontroly ŠVPS SR prekontroluje správnosť vybavenia predchádzajúcej sťažnosti. Výsledok kontroly písomne oznámi sťažovateľovi.


Kontrola vybavovania sťažností

Kontrolu prijímania, evidencie, prešetrovania, vybavovania a plnenia opatrení prijatých na nápravu podľa zákona o sťažnostiach vykonáva ústredný riaditeľ ŠVPS SR alebo ním poverená osoba v súlade so základnými pravidlami kontrolnej činnosti (napr. zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov).


Postup pri vybavovaní petícií

Na prijímanie, evidovanie, vybavovanie a kontrolu vybavovania petícií sa primerane použijú ustanovenia zákona o sťažnostiach a ustanovenia prvej časti tohto usmernenia.

ŠVPS SR je povinná petíciu prijať. Ak nie je príslušná na jej vybavenie, odbor auditu a kontroly ŠVPS SR ju postúpi do 10 pracovných dní príslušnému orgánu.

Evidenciu petícií vedie odbor auditu a kontroly ŠVPS SR spolu s evidenciou sťažností, iných podaní, oddelene od ostatných písomností.

Petície, na vybavenie ktorých je príslušná ŠVPS SR prešetruje odbor auditu a kontroly ŠVPS SR a vecne príslušný odborný útvar ŠVPS SR v spolupráci s inými orgánmi podľa ich vecnej pôsobnosti určenej organizačným poriadkom. Ústredný riaditeľ ŠVPS SR môže nariadiť vedúcemu vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR po konzultácií s vedúcim odboru auditu a kontroly ŠVPS SR, aby zabezpečil priame prešetrenie petície (alebo jej časti), ak svojim obsahom patrí do jeho vecnej pôsobnosti.

Ak odbor auditu a kontroly ŠVPS SR zistí v petícii také vecné nedostatky, ktoré znemožňujú jej prešetrenie, vyzve osobu, ktorá ju podala, aby nedostatky odstránila najneskôr do 30 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy s poučením o následku ich neodstránenia. Výzvu podpisuje ústredný riaditeľ ŠVPS SR. V prípade neodstránenia nedostatkov v petícii sa táto odloží.

Príslušný útvar ŠVPS SR poverený prešetrením petície je povinný petíciu prešetriť tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom. Výsledok prešetrenia petície vedúci príslušného útvaru ŠVPS SR spolu s návrhom odpovede predloží odboru auditu a kontroly ŠVPS SR, ktorý oznámenie o vybavení odošle osobe, ktorá petíciu podala, resp. osobe určenej v petícii na styk s orgánom verejnej správy, a to do 30 pracovných dní odo dňa doručenia petície. Ak nie je možné petíciu vybaviť v tejto lehote, odbor auditu a kontroly ŠVPS SR aj na základe upozornenia príslušného útvaru ŠVPS SR povereného prešetrením petície oznámi osobe, ktorá petíciu podala, resp. osobe určenej v petícii na styk s orgánom verejnej správy, že petícia bude vybavená v lehote ďalších 30 pracovných dní.


 Vybavovanie iných podnetov a podaní

ŠVPS SR vedie samostatnú evidenciu o prijatí iných podaní a podnetov s názvom "iné podania" (obdobne ako sťažnosti).

Iné podania sa vybavujú podľa osobitných predpisov napr. zákon NR SR č. 152/1995 Z.z. o potravinách v znení neskorších predpisov a zákon č. 39/2007 Z.z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.

Pri vybavovaní "iných podaní" sa nepostupuje podľa zákona o sťažnostiach, teda neplatia príslušné lehoty určené týmto zákonom na vybavenie, ale vždy je nutné prihliadať na závažnosť podania a toto vybaviť bezodkladne. Pokiaľ podávateľ požiada o oznámenie vybavenia ním podaného podnetu, doporučujeme tejto žiadosti vyhovieť.

O vybavení "iných podaní" sa spisuje len dokumentácia určená v Zbierke pokynov ŠVPS SR č. 10/2005, už nie zápisnica o prešetrení sťažnosti.

Iné podania sa musia archivovať tak, ako vybavené sťažnosti a sú predmetom kontroly orgánmi vnútornej aj vonkajšej kontroly.