Podávanie sťažností, petícií a iných podaní
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (ďalej len "ŠVPS SR") je orgánom štátnej správy SR, ktorý prijíma a vybavuje prijaté sťažností, petície a iné podania.
Čo je sťažnosť
Sťažnosťou je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len
„sťažovateľ“), ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených
záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou
orgánu štátnej správy; poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie
právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu štátnej správy.
Prijímanie sťažnosti
Sťažnosti podané elektronicky Staznosti@svps.sk, písomne a ústne prijímajú všetky útvary
ŠVPS SR.
Každú prijatú sťažnosť útvar ŠVPS SR bezodkladne postúpi odboru auditu a kontroly ŠVPS
SR za účelom jej zaevidovania a posúdenia, či podanie označené ako sťažnosť spĺňa
náležitosti sťažnosti.
O ústnych sťažnostiach, ktoré nemožno vybaviť ihneď, sa vyhotoví záznam, ktorý sťažovateľ
po oboznámení sa s jeho obsahom podpíše a na jeho vyžiadanie sa mu vydá rovnopis
záznamu.
Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jasné proti komu smeruje, na aké
nedostatky poukazuje, čoho sa sťažovateľ domáha (predmet sťažnosti) a musí byť
sťažovateľom podpísaná.
Sťažnosť, ktorá neobsahuje povinné náležitosti ako meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu
alebo prechodného pobytu sťažovateľa – fyzickej osoby alebo v prípade právnickej osoby jej
názov, sídlo a meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať, alebo ak ju sťažovateľ
predloží v mene inej osoby bez splnomocnenia, sa podľa § 6 ods.1 zákona č. 9/2010 o
sťažnostiach (ďalej len „zákon“) odloží. Rovnako sa sťažnosť odloží, keď táto bola ŠVPS SR
zaslaná na vedomie, ktorá je nečitateľná alebo nezrozumiteľná, neobsahuje jednoznačný
predmet sťažnosti alebo chýbajú informácie potrebné na jej prešetrenie.
Nápravu nedostatkov týkajúcich sa predmetu sťažnosti zákon upravuje v § 6 ods. 2 zákona, a
to výzvou sťažovateľa na doplnenie sťažnosti v zákonnej lehote, tj. 10 pracovných dní.
Nesplnenie tejto povinnosti sa považuje za neposkytnutie spolupráce podľa § 16 ods. 1
zákona a v súlade s § 6 ods. 2 zákona má za následok odloženie sťažnosti.
Podanie, ktoré nie je označené ako sťažnosť, resp. je označené ako sťažnosť, ale z
obsahovej stránky nespĺňa náležitosti sťažnosti, sa neprešetruje podľa tohto zákona. Tieto
podania sa vybavia podľa príslušného právneho predpisu ako iné podania v súlade s
vydaným metodickým pokynom ako postupovať pri vybavovaní iných podaní. Sťažnosťou
nie je podanie, ktoré spĺňa náležitosti sťažnosti, ale ŠVPS SR bolo zaslané iba na vedomie,
pričom inému orgánu verejnej správy bolo adresované na priame vybavenie.
Sťažnosti, petície a iné podania možno podať na ŠVPS SR, Krajskú veterinárnu a
potravinovú správu, Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu v mieste ich sídla.
Príslušnosť na vybavenie sťažnosti
Na vybavenie sťažnosti je príslušný ústredný riaditeľ ŠVPS SR. Zodpovedným
zamestnancom s delegovanou právomocou na vybavenie sťažnosti na ŠVPS SR je
pracovník odboru auditu a kontroly, ktorý je v oblasti vybavovania sťažností, petícií
a iných podaní priamo podriadený ústrednému riaditeľovi ŠVPS SR.
Vybavovanie sťažnosti zabezpečuje odbor auditu a kontroly ŠVPS SR po konzultácií s
ústredným riaditeľom ŠVPS SR, ktoré môže nariadiť vedúcemu vecne príslušného
odborného útvaru ŠVPS SR, aby v rámci dodržania lehoty na vybavenie sťažnosti
určenej týmto zákonom zabezpečil priame prešetrenie sťažnosti.
Sťažnosť, na vybavenie ktorej alebo prešetrenie ktorej nie je príslušná ŠVPS SR odbor auditu a kontroly bezodkladne postúpi vecne príslušnému orgánu verejnej
správy a o tejto skutočnosti písomne upovedomí sťažovateľa s výnimkou iných
podaní. ŠVPS SR pri vybavovaní sťažností, petícií a iných podaní úzko
spolupracuje s príslušnými riadenými organizáciami t.j. krajskými veterinárnymi
a potravinovými správami, regionálnymi
veterinárnymi a potravinovými správami, štátnymi veterinárnymi a potravinovými
ústavmi a pod., ak sa jedná o vecne a miestne príslušné orgány na ich vybavenie.
Lehoty na vybavenie sťažnosti
ŠVPS SR je povinná sťažnosť vybaviť do 60
pracovných dní.
Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže ústredný riaditeľ
ŠVPS SR alebo ním splnomocnený zástupca túto lehotu predĺžiť pred jej uplynutím o 30
pracovných dní. ŠVPS SR oznámi predĺženie lehoty
sťažovateľovi bezodkladne, písomne, s uvedením dôvodu. Lehota na vybavenie
sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni jej doručenia
orgánu štátnej správy príslušnému na jej vybavenie.
Prešetrenie sťažnosti
Sťažnosti, na vybavenie ktorých je príslušný ústredný riaditeľ ŠVPS SR,
prešetruje odbor auditu a kontroly a vecne príslušné odborné útvary ŠVPS SR podľa ich
vecnej pôsobnosti určenej organizačným poriadkom. Ústredný riaditeľ ŠVPS
SR môže nariadiť vedúcemu vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR po
konzultácií s vedúcim odboru auditu a kontroly ŠVPS SR, aby zabezpečil priame prešetrenie
sťažnosti (alebo jej časti), ak svojim obsahom patrí do jeho vecnej pôsobnosti.
Z prešetrenia sťažnosti sa vyhotoví zápisnica o prešetrení sťažnosti, ktorá obsahuje označenie orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti, predmet sťažnosti, označenie orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, obdobie prešetrovania sťažnosti, preukázané zistenia, dátum vyhotovenia zápisnice, mená, priezviská a podpisy zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí sťažnosť prešetrili, meno, priezvisko a podpis vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo ním splnomocneného zástupcu a potvrdenie o odovzdaní a prevzatí dokladov. Ak sa zistili nedostatky, v zápisnici sa stanoví povinnosť vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo ním splnomocneného zástupcu v lehote určenej orgánom verejnej správy, ktorý sťažnosť prešetroval, určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky, prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku, predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť, predložiť orgánu prešetrujúcemu sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti a ak nie je totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia; ak je totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia prostredníctvom orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti. Výsledok prešetrenia sťažnosti vo forme zápisnice vyhotovenej podľa § 19 zákona spolu s návrhom na písomné oznámenie o vybavení sťažnosti, v ktorom sa vyhodnotí opodstatnenosť resp. neopodstatnenosť každého bodu sťažnosti, vedúci vecne príslušného útvaru predloží odboru auditu a kontroly ŠVPS SR v ním určenej lehote.
Vybavenie sťažnosti
Odbor auditu a kontroly ŠVPS SR po obdržaní písomného návrhu oznámenia o výsledku
prešetrenia sťažnosti, príp. zápisnice o prešetrení od vecne príslušného odborného útvaru
ŠVPS SR, ktorý sťažnosť prešetroval, zabezpečí písomné oznámenie o vybavení
sťažnosti priamo sťažovateľovi. Oznámenie o vybavení sťažnosti podpisuje
ústredný riaditeľ ŠVPS SR.
Písomné oznámenie o vybavení sťažnosti sťažovateľovi sa musí vykonať
v lehotách na vybavenie sťažnosti.
Sťažnosť sa považuje za vybavenú odoslaním písomného oznámenia výsledku jej
prešetrenia sťažovateľovi.
Opakovaná sťažnosť
Ak sťažovateľ opakuje sťažnosť v tej istej veci, odbor auditu a kontroly ŠVPS SR
prekontroluje správnosť vybavenia predchádzajúcej sťažnosti. Výsledok
kontroly písomne oznámi sťažovateľovi.
Kontrola vybavovania sťažností
Kontrolu prijímania, evidencie, prešetrovania, vybavovania a plnenia opatrení
prijatých na nápravu podľa zákona o sťažnostiach vykonáva ústredný riaditeľ ŠVPS
SR alebo ním poverená osoba v súlade so základnými pravidlami kontrolnej
činnosti (napr. zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení
neskorších predpisov).
Postup pri vybavovaní petícií
Na prijímanie, evidovanie, vybavovanie a kontrolu vybavovania petícií sa
primerane použijú ustanovenia zákona o sťažnostiach a ustanovenia prvej časti
tohto usmernenia.
ŠVPS SR je povinná petíciu prijať. Ak nie je príslušná na jej vybavenie,
odbor auditu a kontroly ŠVPS SR ju postúpi do 10 pracovných dní príslušnému orgánu.
Evidenciu petícií vedie odbor auditu a kontroly ŠVPS SR spolu s evidenciou sťažností,
iných podaní, oddelene od ostatných písomností.
Petície, na vybavenie ktorých je príslušná ŠVPS SR prešetruje odbor
auditu a kontroly
ŠVPS SR a vecne príslušný odborný útvar ŠVPS SR v spolupráci s inými orgánmi
podľa ich vecnej pôsobnosti určenej organizačným poriadkom. Ústredný riaditeľ ŠVPS SR môže nariadiť vedúcemu
vecne príslušného odborného útvaru ŠVPS SR po konzultácií
s vedúcim odboru auditu a kontroly ŠVPS SR, aby zabezpečil priame prešetrenie petície (alebo
jej časti), ak svojim obsahom patrí do jeho vecnej pôsobnosti.
Ak odbor auditu a kontroly ŠVPS SR zistí v petícii také
vecné nedostatky, ktoré znemožňujú jej prešetrenie, vyzve osobu, ktorá ju podala, aby nedostatky odstránila najneskôr
do 30 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy s poučením o následku ich
neodstránenia. Výzvu podpisuje ústredný riaditeľ ŠVPS SR. V prípade neodstránenia
nedostatkov v petícii sa
táto odloží.
Príslušný útvar ŠVPS SR poverený prešetrením petície je povinný petíciu
prešetriť tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi
predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom. Výsledok prešetrenia petície
vedúci príslušného útvaru ŠVPS SR spolu s návrhom odpovede predloží odboru
auditu a kontroly ŠVPS SR, ktorý oznámenie o vybavení odošle osobe, ktorá petíciu podala,
resp. osobe určenej v petícii na styk s orgánom verejnej správy, a to do 30
pracovných dní odo
dňa doručenia petície. Ak nie je možné petíciu vybaviť v tejto lehote, odbor
auditu a kontroly ŠVPS SR aj na základe upozornenia príslušného útvaru ŠVPS SR povereného
prešetrením petície oznámi osobe, ktorá petíciu podala, resp. osobe určenej v
petícii na styk s orgánom verejnej správy, že petícia bude vybavená v lehote ďalších
30 pracovných dní.
Vybavovanie iných podnetov a podaní
ŠVPS SR vedie samostatnú evidenciu o prijatí iných podaní a podnetov s názvom
"iné podania" (obdobne ako sťažnosti).
Iné podania sa vybavujú podľa osobitných predpisov napr. zákon NR SR č.
152/1995 Z.z. o potravinách v znení neskorších predpisov a zákon č.
39/2007 Z.z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Pri vybavovaní "iných podaní" sa nepostupuje podľa zákona o sťažnostiach, teda neplatia príslušné lehoty určené
týmto zákonom na
vybavenie, ale vždy je nutné prihliadať na závažnosť podania a toto vybaviť
bezodkladne. Pokiaľ podávateľ požiada o oznámenie vybavenia ním podaného
podnetu, doporučujeme tejto žiadosti vyhovieť.
O vybavení "iných podaní" sa spisuje len dokumentácia určená v Zbierke pokynov
ŠVPS SR č. 10/2005, už nie zápisnica o prešetrení sťažnosti.
Iné podania sa musia archivovať tak, ako vybavené sťažnosti a sú predmetom
kontroly orgánmi vnútornej aj vonkajšej kontroly.